karenah pelanggan yang bermacam-macam

Sememangnya menjadi lumrah apabila kita memasuki arena perniagaan jika kita menghadapi pelanggan yang bermacam-macam ragam. Anda akan jumpa pelanggan yang cerewet terhadap produk anda ada pula suka membuat keputusan yang diluar kotak pemikiran seorang perniaga. Kadang-kadang kerenah pelanggan yang terlalu sukar di tanggani membawa situasi kritikal yang menyebabkan seorang perniaga tersebut mati akal. Disebabkan itu lah adalah wajar peniaga itu memenuhi ilmu dalam bidang ini supaya dapat menangani pelanggan dalam apa jua keadaan sekalipun.

contohnya yang kita boleh lihat dalam situasi A iaitu seorang perniaga kain dengan seorang pembeli yang minta harga di kurang pada harga yang boleh membawa kerugian terhadap perniaga.Jika seorang perniaga tidak bijak bermain kata dalam psikologi maka ketelusan pelanggan untuk membeli akan hilang.

Dalam keadaan genting perniaga tidak boleh beremosi . Situasi menang kalah harus di letak pada perniaga kerana konsep "customer always right" .Pengguna di anggap raja.
Membina hubungan yang baik dengan para pelanggan akan membawa implikasi pada jangka masa yang lama.Mengapa tidak menganggap pelanggan sebagai teman atau sahabat rapat. Ini akanberi tanggapan yang positif terhadap perniaga. Pelanggan akan berasa selesa terhadap layanan yang di berikan dan seterusnya meningkatkan kepercayaan terhadap perniaggan tersebut.Jika keadaan ini berterusan ,dipercayai akan membina pengaruh interaksi yang sangat kuat

dalam hal ehwal pengguna terdapat dua kod amalan etika
kod etika kepenggunaan
kod etika perniaga

kod etika kepenggunaan adalah etika pengguna terhadap perniaga iaitu adab dan tatacara ketika berurusan dengan penjual. penggguna harus menghormati walaupun situasi perniagaan harus berpihak kepada pengguna.pengguna tidak boleh mengambil kesempatan bertujuan yang perkara negatif iaitu meminta sesuatu yang berada diluar kemampuan penjual.
Kesimpulannya kedua-dua belah pihak harus seimbang supaya dapat meningkatkan kelicinan sesuatu urusan yang di jalankan. Hal ini akan membawa keuntugan kedua-dua belah pihak .penjual menikmati keuntungan secara berterusan manakala pelanggan mencapai tahap kepuasaan di tahap yang maksimum

This entry was posted by Unknown. Bookmark the permalink.

Leave a Reply